Friday, August 24, 2007

Russian pagan rock

After the fall of the communist government in Russia there has been an increasing interest for the ancient religion of the Slavs. Groups of “neoiazychniki” (neopagans) grew up in all parts of the country, considering paganism a religion “more Russian” than Orthodoxy (for a detailed treatment, see Л.С. Клейн, Воскрешение Перуна, СПб. 2004: 105-130).

The pagan wave has also penetrated the rock scene, especially since the beginning of the new century.

Groups like Ivan Tsarevich (1999), Severnie vrata (2000), Mel’nica (2003), Arkona (2004), etc. based their whole musical conception on a pagan rethoric. Their songs are full of gods, like Perun, Rod, Veles, Jarovit, Stribog, etc. The most popular god in Russian rock is perhaps Svarog: see the songs K domu Svaroga, Na Svarogovoi doroge (Arkona), Syny Svaroga (Vodokrest). A new experimental group is called Put’ Svaroga (“Svarog’s way”). Even Boris Grebenshchikov (Akvarium) dedicated an instrumental song to this god (Svarog 1999).

Already in the late eighties A. Bashlachev spoke about a “half-savage genial paganism” as a way to real Russian rock (see Рокси, 14). “Rok-n-roll – slavnoe iazychestvo” (Rock’n’roll is glorious paganism), he sang in Vremia kolokol’chikov, one of the song-symbols of “russkii rok”.

The Soviet rock critic A. Troitsky (1991) described Kalinov Most’s music as heavy blues, but more similar to pagan songs (“первобытные языческие песни”). Perhaps it’s not the case that both Bashlachev and Reviakin, Kalinov Most’s leader, were born in Siberia, a Russian region very far from Europe. They referred to a less showy “paganism”, but perhaps more concrete: Bashlachev’s “berezy” (birch tree) and Reviakin’s “kliatvy, kostry i obriady” (swearings, fires and rituals, see V ust’e Leny, 1991) point on a popular religiosity, that is difficult to call “pagan” or “cristian”.

Neopagans seem to be more interested in cliches, elevating the glory of the “Slavic people”, than in historical truth. About “Perun”, “Svarog”, “Veles”, “Stribog” we know almost nothing but their names, other gods’ existence (e.g. Jarovit, Rod) seems to be very doubtful. The so-called “Velesova kniga” and “Veda Slavian”, very often quoted by neopagans, are false, as many scholars more than once demonstrated (e.g. Буганов В.И., Жуковская Л.П., Рыбаков Б.А., Мнимая «Древнейшая летопись» // Вопросы истории, 1977, 6).

Some neopagan rock groups (e.g. Temnozor’) are involved in international neonazi movements and use a violent xenophobic language. Other groups, like Arkona, Ivan Tsarevich and Severnye vrata, tend to glorify ancestors’ past, without a direct attack to enemies of the present; they join folk music with heavy metal, the texts imitate ancient slavic language.


Here’s a photo from one of Arkona’s concerts.

At the group’s official site you can download songs, like K domu Svaroga (To Svarog’s house)



Русский языческий рок



После распада коммунистического государства в России все больше растет интерес к древней религии славян. Группы «неоязычников» возникли по всей территории страны, считая язычество «более русской» религией, чем православие (для более подробной информации, см. Л.С. Клейн, Воскрешение Перуна, СПб. 2004: 105-130).

Языческая волна проникла также и на рок-сцену, особенно в начале нового, 21го века. Группы как «Иван Царевич» (год основания 1999), «Северные врата» (2000), «Мельница» (2003), «Аркона» (2004) и т.д., построили всю свою концепцию на языческой риторике. Их песни изобилуют именами богов, таких, как Перун, Род, Велес, Яровит, Стрибог и т.д. Самый популярный бог в русском роке, наверное, Сварог: см. песни «К дому Сварога», «На Свароговой дороге» (Аркона), «Сыны Сварога» (Водокрест). Новая экспериментальная группа называется «Путь Сварога». Даже Борис Гребенщиков (Аквариум) посвятил инструментальную песню этому богу («Сварог», 1999).

Уже в поздние восьмидесятые А. Башлачев говорил о «полудикой гениальной язычнице», как путь к настоящему русскому року (см. «Рокси», 14). «Рок-н-ролл – славное язычество», он пел в песне «Время колокольчиков», один из символов «русского рока».

Советский рок-критик А. Троицкий описал музыку «Калинова Моста», как «тяжелый блюз», но «больше похоже на первобытные языческие песни» («Рок в СССР», 1991). Интересно заметить, что Башлачев и Ревякин, лидер Калинова Моста, оба из Сибири, русской области, находящейся очень далеко от Европы. Они отсылают к менее впечатляющему «паганизму», но в то же время более конкретному: «березы» Башлачева и «клятвы, костры и обряды» Ревякина (см. «В устье Лены», 1991) относятся к популярной религиозности, которую нелегко называть «языческой» или «христианской».

Кажется, что неоязычники более интересуются клише, повышающими славу «Славянского народа», чем исторической правдой. О «Перуне», «Свароге», «Велесе», «Стрибоге» мы не знаем почти ничего, кроме их имен; само существование других богов (напр. Яровита, Рода) кажется очень сомнительным. Так называемая «Велесова Книга» и «Веда Славян», очень часто цитированные неоязычниками, являются подделками, как многие ученые не раз доказывали (см., между пр., Буганов В.И., Жуковская Л.П., Рыбаков Б.А., Мнимая «Древнейшая летопись» // Вопросы истории, 1977, 6).

Некоторые неоязыческие группы (напр. «Темнозорь») связаны с международным нацистским движением и настроены очень шовинистически. Другие группы, такие как «Аркона», «Иван Царевич» и «Северные врата», возвеличивают прошлое предков, без прямого нападения на врагов настоящего; они соединяют фолк-музыку с хэви-металлом, тексты подражают древне-славянскому языку.

Наверху фотография из концерта Арконы.
В официальном сайте группы можно скачать некоторые песни, в том числе и «К дому Сварога».

1 comment:

dew said...

ivan tsarevich has a clip about making the album idu na vy! where they try to fend of accusations of being fascists...